Yoga betekent verbinden en is een manier om je lichaam en geest samen te verenigen tot één. Een manier om je ware Zelf te leren kennen en deze weer opnieuw te leren verbinden met het allerhoogste het universele. Het is een hele oude wijsheid, sommige zeggen dat deze wijsheid wel meer dan 5000 jaar oud is. Deze filosofie werd over gegeven van persoon tot persoon.
De eerste heilige geschriften dateren van 1500 vc en zijn opgeschreven in de Veda's. De Veda's zijn de oudste en heiligste Hindoe geschriften. Er zijn vier Veda's: de Rig-Veda, de Atharva-Veda, de Yajur-Veda en de Sama-Veda.
De Upanishads beschrijven de mystieke en metafysische betekenis en waarde van de hymnen en voorschriften in de vier Veda's. De oudste Upanishads zijn ontstaan in de Vedische periode. Het woord Upanishad betekent letterlijk: 'neerzitten bij' en duidt op het zitten van de leerling aan de voeten van de meester.
Een ander belangrijk boek is Bhagavad Gita welke de wijsheden uit de Veda’s vertelt in het verhaal Ajuna met Krishna aan zijn zijde die ten strijde moet trekken in het hoofdverhaal uit de Mahabaratha het heilige boek van de Hindoes.
Door yoga toe te passen zuiver je het fysieke en het subtiele lichaam, maak je deze lichamen sterker, hef je blokkades op en misschien wel het aller belangrijkste, stil je de mind.
Hierdoor kan de energie omhoog stromen, kan je langer in de meditatie zitten, hef je de sluiers van de wereldse illusie op die je ware zelf omhullen zodat jezelf weer kunt verbinden met het hogere, de bron, het universele (Isvara) en Samadhi (verlichting) kan ervaren.
De Veda’s zeggen dat yoga het werktuig is om Samadhi te bereiken.
Rond 200 vc besloot Patanjali om de wijsheden van de heilige geschriften samen te voegen, zodat er een duidelijke en een compleet stappenplan kwam die een leerling kon uitvoeren wanneer die zich op het yoga pad begaf.
Deze schreef hij op en samen vormde ze de welbekende Yoga sutra's.
In deze sutra's beschrijft hij het achtvoudige pad van de Astangha Yoga. Er wordt in beschreven hoe men door het volgen van deze 8 stappen uiteindelijk het allerhoogste/Samadhi kan bereiken.
Belangrijk om te vermelden hier is dat Patanjali niet de bedenker is van dit achtvoudig pad is, maar dat hij hier de heilige geschriften als bron gebruikte waarin werd verwezen naar dit achtvoudige pad van Asthanga.
De 8 stappen bestaan uit:
1* Yama’s – universele morele geboden die gericht zijn op
de samenleving.
2* Niyama’s – zuivering van het zelf door middel van discipline
en beheersing.
3* Asana’s – lichaamshoudingen om het lichaam te zuiveren en voor
te bereiden op meditatie.
4* Pranayama – beheersing van de Prana stroom, de ademregulering
5* Pratyahara – het afwenden van de geest van de objecten
der zintuigen
6* Dharna - concentratie
7* Dhyana – meditatie / contemplatie
8* Samadhi – meditatie / verwerkelijking, verlichting
De eerste 5 stappen van het achtvoudige pad omvatten de Hatha yoga en vormen samen de basis voor de daarop volgende stappen.
De Yama’s en de Niyama’s noem ik voor het gemak de 10 geboden van yoga.
Zij geven ons de tools om ons ware ik te onthullen. Door van deze tools gebruik te maken, krijg je een dieper inzicht in jezelf, je bestaan en je handelen. Maar ze vertellen je ook hoe je
relatie met de buitenwereld is .
Ze werken dan ook zeer verhelderend, en mits goed toegepast zorgen zij voor het opruimen van allerlei ballast. Want als je erachter komt dat een bepaalde gewoonte voortkomt uit bijv. een oude
emotie kan je loslaten.
De Yama’s zijn de wetten van grote toewijding.
* Ahimsa - geweldloosheid
* Satya - Waarheid
* Esteya - niet stelen
* Brahmacarya - kuisheid
* Aparigraha - hebzuchtloosheid
De Niyama's zijn de wetten van eerbiediging
* Sauca - zuiverheid
* Santosa - tevredenheid
* Tapah - soberheid
* Svadhyaya - zelfstudie
* Isvara prani dhana - overgave aan het allerhoogste
De yama’s en de nyama’s zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Santosa (tevredenheid) is
één van de Niyama's die nauw verbonden is met de Yama hebzuchtloosheid (aparigrha). Vanuit hebzucht ontstaan de andere Yama's. Santosa (tevredenheid) is een basisvoorwaarde voor
hebzuchtloosheid.
Asana’s zijn de lichamelijke oefeningen die een yogi doet om zijn lichaam te zuiveren. Het regelmatig beoefenen van deze asana's maakt het lichaam weer sterk en soepel.
Maar ook energetisch gebeurt er veel.
De asana's reinigen het lichaam, en hierdoor ook al onze kleine energiekanaaltjes (nadi') die door het hele lichaam lopen .Hierdoor kan onze levensenergie (prana) veel beter
doorstromen.
Door hierbij ook nog eens met de ademhaling te werken verdiepen we de asana's, brengen we de levensenergie in beweging, wat resulteert in een gezonder lichaam.
Door alle ruimte die er gecreeert wordt binnen in het lichaam, komt er zowel lichamelijke als mentale ontspanning.
De asana’s halen je vanuit het hoofd weer terug naar je lijf.
Het is jij en de mat. Hoe kom je bepaalde houdingen door? Of waarom juist niet?
Kan je zijn in het nu? Ook al vindt je het een vervelende oefening?
En vind je de rust in een stilstaande houding of wil je gelijk weer door?
De oefeningen op de mat en hoe jij met die oefeningen omgaat vertellen je heel veel over wie je bent.
Door met de asana’s aan de gang te gaan merk je dat het hoofd uiteindelijk minder druk wordt.
De savasana / meditatie die daarop volgt zal dit alleen maar nog meer versterken.
Het beoefenen van de asana’s kan je het beste op de lege maag doen. Op deze manier verbrand je al het overige voedsel, waardoor je het lichaam zuivert.
Na een zware maaltijd wordt aangeraden om 2 uur te wachten voordat je de mat opgaat.
Het eten zal anders alleen maar in de weg zitten tijdens het beoefenen van de asana's.
Pratyahara betekent het terug trekken van de zintuigen der objecten.
In ons dagelijks leven laten wij ons veelal leiden door de zintuigen.
Je loopt langs de bakker, ruikt de geur van vers gebakken broodjes en je wandelt binnen.
In de winkel zie je die hele mooi tas staan en voor je het weet sta je buiten met die tas in je hand.
Nu zijn dit maar een aantal praktische voorbeelden die je voor jezelf wel kunt uitwerken.
Je zit in een meditatie en plotseling hoor je buiten pratende mensen, waarschijnlijk dat je uit je rust puntje weg getrokken wordt.
Iedereen kent wel momenten waarbij hij of zij zich liet leiden door zijn zintuigen.
En niet al te vaak waren het niet per definitie de goede keuzes.
Door de yoga te beoefenen, zorgen we dus niet alleen voor een gezonder krachtiger lijf, maar proberen we de mind stil te zetten, waardoor je naar binnen kunt keren en hierdoor kan je de zintuigen
uiteindelijk terug trekken.
Al deze zaken maken dat je uiteindelijk heel stevig in het leven kunt staan en dat jij het leven leidt ipv dat het leven jouw leidt.
Pranayama de kunst van het beheersen van de levenskracht, ook wel prana genoemd.
Daar waar de asana’s van buiten naar binnen werken, werkt de pranayama van binnen naar buiten.
Er zijn diverse Pranayama oefeningen te gebruiken voor diverse doeleinden.
Pranayama oefeningen mogen alleen onder deskundige begeleiding gegeven worden.
Door pranayama te beoefenen zet je het energetisch lichaam in beweging. Dit is niet geheel zonder risico en mogen alleen gedaan worden door mensen die er een bepaalde gezonde levenswijze op na
houden.
De lessen bij Tree of Life Yoga bevatten alleen die pranayama oefeningen die door alle mensen veilig gebruikt kunnen worden.
Tegenwoordig zijn er diverse vormen van meditatie. Allemaal dienen ze voor ontspanning en loslaten.
In de yoga is meditatie ontzettend belangrijk en dient het voor meer dan alleen ontspanning.
Meditatie betekent in de yoga beheersing van onevenwichtige neigingen, de gelijkmoedigheid van de geest.
Meditatie heeft hier als doel de mind tot zwijgen te brengen en geestelijke balans te creeeren.
In de yoga zijn er ook diverse manieren om te mediteren, maar alle zijn gericht op de mind.
Door simpele oefeningen, waarbij we de mind een taak geven kunnen we ons concentreren op de stilte en wordt het rustiger in het hoofd.
Deze rust deze stilte is belangrijk om in het proces van verandering te kunnen groeien en ons te verbinden met
ons innerlijke hogere zelf.
Patanjali schreef in zijn sutra's: yoga is het stilzetten van de wervelingen van de mind.
Men kan in een meditatie ook een situatie overdenken, waarbij we vanaf een afstand toekijken, zonder emoties luisterend naar ons intellect om zo tot inzichten te komen over ons handelen.
Maar men kan zich ook richten op godsbeelden, vanwege de kwaliteiten die deze god met zich meedraagt, of men richt zich op zaken die niet aan veranderingen onderhevig zijn, zoals bijv de zon of
de hemel. Dit noemt men contempleren.